dilluns, 8 d’abril del 2013

Aproximació al context del Centre

Estic cursant les pràctiques a la mateixa escola on treballo, un centre concertat que abarca des de P3 fins a 4rt d'ESO. És una escola cooperativa on, la majoria de mestres i professors que hi treballem, en som socis amb una ideologia catalanista, pluralista i pionera en l'ús i el coneixement de les noves tecnologies.

El psicopedagog que em tutoritza treballa dins del DO (Departament d'Orientació) en el que hi treballen 6 professionals, dos dels quals són psicopedagogs. A més a més, hi ha tres representants que fan reforç en cada una de les etapes (Infantil, Primària i Secundària). 

Les tasques especifíques dins del centre emmarcades dins dels paràmetres del ROI (reglament d'ordre intern) són les següents:

1. Recolzar l'orientació (personal, acadèmica i professional) de l'alumne/a, i contribuir al seu desenvolupament integral: cognitiu, social, emocional, motriu i ètic.
- Detectar les dificultats d'aprenentatge
- Realitzar l'exploració psicològica dels alumnes que ho necessitin     
- Observar i seguir el procés maduratiu integral i harmònic de l'alumne/a
- Intervenir en la millora de la dinàmica grupal del grup classe i en l'anàlisi de conflictes, recerca de solucions...
- Intervenir en casos de problemàtica familiar, afectiva, relacional.
- Col·laborar amb els agents externs (EAP, psicoterapeutes, especialistes) i interns (agrupaments flexibles, reforç) o en el seguiment i derivació d'alumnes amb necessitats educatives especials

2. Ajudar a dur a terme l'acció tutorial

- Participar en l'elaboració del PAT
- Col·laborar en la prevenció i detecció precoç de les dificultats d'aprenentatge
- Estimular la participació i la implicació en els projectes de tutors i professors
- Col·laborar en la confecció de la programación dels Crèdits de Tutoria
- Ajudar al tutor en el coneixement de cada alumne/a
- Contribuir en la personalización dels processos educatius
- Donar eines per al bon funcionament de les entrevistes que fa el tutor individualment als alumnes (protocol d'entrevista, registre, acords)

3. Organitzar la resposta a la diversitat

- Intentar apropar els continguts acadèmics a la realitat dels alumnes, a les seves característiques peculiars
- Elaborar i desenvolupar el programa de diversificació Curricular i les adaptacions curriculars
- Ajudar a organitzar el reforç a les diferents etapes i a fer-ne el seguiment

4. Promoure la col·laboració entre escola i família i actuar com a mediador

5. Intervenir en xerrades adreçades als pares
6. Retornar a les famílies els resultats de les exploracions individuals per prendre les decisions sobre el futur de l'alumne/a.
7. Atendre les demandes dels pares
8. Fer recomanacions bàsiques sobre com es poden treballar a casa aspectes educatius complementaris i en la mateixa línia que els que es segueixen a l'escola
9. Passar tests d'aptituds als alumnes que s'incorporaran a l'ESO
10. Tenir entrevistes amb els alumnes que sol·liciten entrar a l'escola per poder fer una previsió de necessitats
11. Planificar, aprovar i avaluar el Pla Anual del Departament